top of page

דברו עם התינוקות שלכם

עודכן: 24 בספט׳ 2020


בחודשים הראשונים לחייו של התינוק שלכם הוא מתחיל במסע מופלא להכרת העולם ויצירת קשר עם המטפלים העיקריים שלו - איתכם ההורים. תחילה הקשר עם ההורים הוא העיקרי וכאשר ירגיש בטוח בו, הוא יתחיל לחקור את העולם סביבו. בחודשים הראשונים לחייו, למעשה עד גיל שנה וחצי, התינוק תלוי בנו ההורים הוא לומד ומבין שאנו אלה שמספקים את צרכיו.


תקופה זו מגיל לידה עד גיל שנה וחצי נקראת תקופת ההתקשרות, בה עלינו להיות זמינים לספק את כל צרכיו הגופניים של התינוק - אוכל, שינה, נקיון, שמירה על טמפרטורה גוף, גירויים מתאימים ובנוסף לספק את צרכיו הרגשיים - מענה לבכי, יצירת תקשורת ושיח, חיוך, יצירת סביבה נעימה ורגועה. שני אלה הם רשת בטחון עבור התינוק אשר מאפשרות את המשך התפתחותו.

המענה הרגשי שכולל יצירת תקשורת ושיח עם התינוק הוא קריטי להתפתחות השפה של התינוק,

כדי שהתינוק יוכל לרכוש את השפה הוא זקוק לסביבה אנושית מתאימה שמתקשרת איתו.


דברו עם התינוקות והילדים שלכם

אחד הפחדים שזכורים לי כאמא לתאומים פגים שנולדו חודשיים לפני הזמן היה שיהיו להם קשיי התפתחות כאלו ואחרים, אחד העקרונות שלמדתי והפנמתי מהרגע שהם יצאו לעולם הוא שיש חשיבות מהותית לשיח ותקשורת ולדבר איתם. לכן השתדלתי שכל פעולה תלווה בהסבר:

"אני עכשיו הולכת להכין לך אוכל", "אני ארים אותך עכשיו" "אני מורידה לך בגדים כדי להחליף לך חיתול" "אני הולכת להכין לך אוכל" "אני לוקחת אותך להתקלח עכשיו, ואוריד לך את הבגדים"

ככל שגדלו יותר ההסברים ליוו את התקשורת בינינו, הסבר והטרמה לפני כל פעולה וגובה העיניים.


כשנועה נולדה הם כבר היו בני שמונה, התקשורת איתה באה יותר בטבעיות וכשאלין וליעד היו צופים בי,

הם היו שואלים אם היא באמת מבינה אותי? התשובה היתה שכן, היא אולי לא מבינה את המילים שאני אומרת אבל מבינה את הטון, הצלילים, התקשורת. כך גם הם מתקשרים איתה והם גם שומרי הראש למקרה שחלילה זה מתפקשש אני מקבלת תזכורת "אמא לא הסברת לה מה את עושה".


איך לעשות את זה?

עוד מהרחם תינוקות מוקסמים מהצלילים שהם שומעים, מהקול של אמא שלהם. כשהם יוצאים לאויר העולם, הגירוי האידיאלי והחשוב ביותר להתפתחות שלהם בשבועות הראשונים לחייהם הוא הצלילים שהם שומעים. על פי מונטסורי, תקופת הרגישות לשפה ותקשורת מתחילה מגיל 0 ועד גיל 6 והשנתיים הראשונות הן משמעותיות מאוד להתפתחות השפה של הילד. כך תעשו זאת:


דברו עם התינוקות שלכם - בדיוק כפי שתיארתי בתקשורת עם נועה שהיום כבר בת שנה. דברו איתם בגובה העיניים, תוך שמירה על קשר עין, בשפה תקנית עם פניה אישית אליהם ולא שימוש בגוף שלישי.

הסבירו על כל פעולה שאתם מתכוונים לעשות - "עכשיו אני אוריד לך את הבגדים ונלך להתקלח", אני מחליפה לך חיתול" - אם אתם מדברים על חלקי הגוף אז לגעת בחלקי הגוף להמחשה (בטן, ראש, ידיים, רגליים).

ותחשבו על זה - לא הייתם רוצים שירימו אתכם בלי להסביר לכם מה עושים אתכם, לא הייתם רוצים שיגררו אתכם למקלחת, להחליף חיתול, לאכול או לכל מקום אחר בלי הסבר. שקפו להם מה אתם רואים כשהם עייפים, רעבים, תגידו להם שאתם מבינים אותם.

יש לכם כל כך הרבה הזדמנויות - בהחלפת חיתול, זמן מקלחת, אכילה, זמן מנוחה.

דברו איתם לאט, בקול שקט וברור עם טון נעים.

והעקרונות הם אותם עקרונות גם לגדולים יותר - שיח והסבר בגובה העיניים יכול להפחית משמעותית מאבקי כוח ותסכולים של הילדים.


לשיר, לדקלם - לשיר שיר ולדקלם זה אחד הפעולות הכי פשוטות וכייפיות שאפשר לעשות עם התינוק. שירו להם שירים מוכרים ופחות, המציאו שירים וצלילים מתוך העולם שלכם, על חלקי גוף (וגם כאן להמחיש). לא באמת יש חשיבות לשיר אלא מה שחשוב הוא הצלילים.


מתי מתחילים? מהרגע בו אתם פוגשים בהם בפעם הראשונה. וברצינות - פשוט תתחילו עכשיו. אף פעם לא מאוחר.

וזכרו, כמו כל דבר זה עניין של אימון עד שזה יהפוך להרגל.


דברו עם התינוקות לכם מתוך כבוד, דברו איתם כי כך הם לומדים את השפה וככל שיגדלו יבינו שמכבדים אותם, את המרחב שלהם ויפעלו כך הם בעולם שלהם.




יש לך שאלות אליי?

תרצו לשמוע על אפשרויות ההדרכה שאני מציעה - הדרכה על כניסת תינוק למשפחה, כניסת אח חדש לבית, התמודדות עם צמודים, גבולות ועוד מוזמנים לכתוב לי ישירות לוואטסאפ


שלכם,

ריקי




bottom of page