כל יום שלא מתוכנן מראש, יכול להפוך לשבוע לא מאורגן ולגרום לדברים להידחות או פשוט לא לקרות.
זה יכול ליצור תחושה פנימית של בלגן ולהביא הרבה תסכול אצל הילדים וגם אצלכם.
תכנון נכון של זמן יכול לעזור לילדים ולמתבגרים בדגש על ילדים עם הפרעת קשב באימון בלקיחת
אחריות, יוזמה, קביעת מטרות ועוד מיומנויות רבות שיזדקקו להם בעתיד.
הנה 5 דרכים שאם תיישמו אותם יחד, הם יסייעו לילדים שלכם לנהל את הזמן שלהם באופן אפקטיבי יותר ויעזרו ביצירת שגרות בבית.

1. אין שעון בבית- לנוכחות של שעון בבית (בסלון חדר שינה או על היד) יש תפקיד חשוב. שעון עוזר לילדים להבין את מושג הזמן, ממחיש להם כמה זמן עבר או נשאר ולהבין את ההתקדמות של היום. השעון עוזר להם להיות מודעים לזמנים ולכם לתאם איתם ציפיות לגבי הזמנים.
לילדים קטנים שטרם יודעים לקרוא שעון, תוכלו להסביר את הזמנים שעברו או נשארו באמצעות מעקב על המחוג הגדול. למשל להסביר שכשהמחוג הגדול מגיע לספרה 6 אנחנו יוצאים מהבית/ נכנסים להתקלח ועוד...
מה אפשר לעשות: פשוט מאוד – לתלות שעון במקום גלוי לכולם, עדיף בסלון או ליד דלת הכניסה של הבית. כך תוכלו להפנות את הילדים לשעון ולחבר אותם לזמנים.
2. סדר פיזי – סדר פנימי מושפע מסדר חיצוני. כשיש בלגן בשולחן הלמידה, בפינת המשחקים יש עודף גירויים וזה יכול ליצור חוסר סדר גם במחשבות של הילדים.
בדקו האם הפינה בה הילדים לומדים ומשחקים מסודרת ומאורגנת באופן נעים ומזמין.
מה אפשר לעשות: החליטו יחד על סידור המרחבים המבולגנים, אפשרו לילדים לבחור איך לסדר את הפינות שלהם, צרו יחד זמן קבוע ביום או בשבוע בו מסדרים את המרחב. תוכלו להקליל את האווירה בהפעלת מוזיקה ברקע. סדר יעזור לצמצם גירויים ולהכניס שקט פנימי ומיקוד.
3. אין זמן קבוע לכל משימה – כשאין תכנון קבוע מראש אז היום מתנהל בלי דרך.
הילדים מתנהלים בתוך היום ללא סדר ומיקוד וכל המשימות שלהם נמצאות בתוך בראש וההתנהלות לא עקבית ומסודרת. זאת התנהלות שמביאה לכך שדברים מתפספסים ונדחים. טעות נוספת, שמנסים לדחוס בתוך היום כמות גדולה ולא ריאלית של משימות ודברים לביצוע.
מה אפשר לעשות: הכינו לוח תכנון שבועי. שלב הראשון עזרו לילדים להכין רשימה של כל המשימות הקבועות והמזדמנות שלהם: חוגים, שיעורי בית, זמן מסכים, זמן חברים ועוד...
לאחר מכן תנו להם לשבץ כל פעולה שיש לבצע בחלון זמן ספציפי ולפי בחירתם.
חשוב להיות ריאליים ולא לדחוס בתוך 24 שעות כמות משימות גדולה ממה שמתאפשר לבצע. תוכלו להכין לוח כזה באופן עצמאי או לרכוש את ערכת ניהול הזמן המעוצבת לילדים ונוער כאן: https://goo.gl/i5cqEu
4. אתם מנהלים את הלו"ז לילדים – "תכין שיעורים", "תקומו", "כנס להתקלח", "תזדרז, יש לך חוג". אם אתם מוציאים את עצמכם זורקים את המשפטים האלו לאוויר, מזכירים להם מתי כל פעולה צריכה להתבצע, אתם פועלים על תקן המזכירה האישית של הילדים, בכל חלק מהיום ובכל שעה. מה שמוריד מהם את האחריות לניהול הזמן שלהם.
מה אפשר לעשות: לאחר שהילדים הכינו לוח תכנון שבועי המותאם לסדר היום שלהם, כל שנותר לכם לעשות הוא להפנות את הילדים ללוח. גלו הבנה כלפיהם. שינוי הרגלים לוקח זמן ודורש אימון. ואם אתם מבחינים שהם לא נצמדים ללו"ז או מתפזרים, הזכירו להם בנועם ואפשרו להם לבחור דרכים שיסייעו להם כמו הפעלת טיימר, שעון מעורר ועוד...
5. לא מסיימים מטלות או נמנעים מלהתחיל לבצע אותן – כי הן נראות מסובכות מדי, גדולות מדי, לא נעים להתעסק בהם ואם כבר מתחילים אז קופצים לדבר הבא בלי לסיים - ממש כמו צפרדע מקפצת. אחת הסיבות להתנהלות כזו היא חוסר סדר ומיקוד במשימות שיש לבצע. לאחר יצירת סדר ואגון המטלות חשוב להקפיד לסיים משימות עד הסוף, לא בחיפזון ועם תשומת לב מלאה. ככל שיתאמנו יותר בהשלמת משימות קטנות בילדותם, כך יהיו מיומנים יותר בביצוע משימו מורכבות וגדולות יותר בבגרותם.
מה אפשר לעשות: משימות שלא מתחשק או לא נעים לבצע אפשר להכין רשימת צ'ק ליסט ובעת סיום משימה למחוק מהרשימה.
משימות מורכבות שלא יודעים מאיפה להתחיל רצוי לפרק לצעדים קטנים. למשל: אם הילד צריך ללמוד למבחן גדול השלב הראשון לכתוב את כל ראשי הפרקים שיש ללמוד ולאחר מכן לשבץ ביום ושעה קבועה זמן ללמידה.
זכרו כי לקיחת אחריות על ארגון וניהול הזמן היא צעד גדול בדרך להצלחה של ילדים בכל מסגרת בה הם נמצאים.
כאן ניתן לרכוש כאן את ערכת ניהול הזמן לילדים ונוער שמגיעה עם הסבר קצר ופשוט לילדים וחוברת עם פעילויות ומשחקים בנושא ניהול זמן לאימון משפחתי: https://goo.gl/i5cqEu

שלכם,
ריקי
הנה עוד דרכים לשמור איתי על קשר:
Comments